TVT Inkontinensoperation

Operation

Via slidan opereras ett litet plastband in som stöd under urinröret. Operationen tar ca 15 minuter och utförs i lokalbedövning och lätt narkos. En dos antibiotika ges för att förebygga mot urinvägsinfektion.

Efter operationen

Du får smärtlindring och medel mot illamående om du behöver. Vid hemgång får du tala med din läkare som går igenom operationen och ger föreskrifter. Efter operation avråder vi från bilkörning samma dygn.

Det kan ta lite längre tid att kissa än vanligt, vilket är helt normalt. För att undvika urinvägsinfektion är det viktigt att du tar dig den tiden. Om du har svårt att kissa kan man behöva tömma blåsan med en kateter. I undantagsfall kan katetern även behöva sitta kvar en till två dagar.

Hemma efter operation

Som smärtlindring räcker Alvedon och Ipren. Det går bra att duscha med förbanden kvar. Det kan blöda lite från slidan de första dagarna. Du kan börja arbeta igen efter en till tre veckor beroende på ditt arbete. Vid behov får du sjukintyg på operationsdagen. Det går bra promenera redan dagen efter operationen, men vänta tre veckor med mera intensiv träning, samlag och bad.

Uppföljning

Du får ett frågeformulär före och efter operationen som det är viktigt att du fyller i. Vid medicinsk indikation kommer du att erbjudas bedömningsbesök.

Kontakta oss vid besvär

Kontakta oss om du inom en vecka efter operationen får:

• Feber, buksmärta eller tecken till urinvägsinfektion.
  • Smärta och rodnad som sprider sig kring såret
  • Om det tömmer sig var eller riklig blödning från såret.