Operation av låg mellangård

perinealplastik

Operation

Gynekologen bygger upp och förstärker mellangården mellan slidan och ändtarmsöpppningen.

Efter operation

Som grundläggande smärtlindring används alvedon och ipren, du får också starkare smärtlindring som du kan ta vid behov. Du kan ha en liten blödning under de första veckorna. Använd endast binda. Vid hemgång får du tala med din läkare som går igenom operationen, ger föreskrifter, eventuell sjukskrivning och recept. Efter operation avråder vi från bilkörning samma dygn

Hemma efter operationen

Operation av mellangården kan göra väldigt ont de första veckorna. Du kommer att få smärtlindring på recept. Det är viktigt att undvika förstoppning, därför får du också recept på medicin för tarmen. Det är viktigt att stygnen får läka utan belastning, därför avråder vi från tunga lyft, hård träning, ridning, cykling, samlag och bad under sex veckor. Dusch går bra. Stygnen kommer att lösas upp av sig självt och ramla ut under de första veckorna. Det går bra att promenera redan dagen efter operationen. Sjukskrivningstiden varierar mellan tre till sex veckor beroende på ditt arbete. Läkningen på djupet tar dock tre månader. Extrema påfrestningar på bäckenbotten bör undvikas även senare för att minska risken för återfall.

Uppföljning

Du får ett frågeformulär före och efter operationen som det är viktigt att du fyller i. Vid medicinsk indikation kommer du att erbjudas bedömningsbesök.

Kontakta oss vid besvär

Kontakta oss om du inom en vecka efter operationen får:

• Feber, buksmärta eller tecken till urinvägsinfektion.
  • Smärta och rodnad som sprider sig kring såret
  • Om det tömmer sig var eller riklig blödning från såret.