Akupunktur Borås

Vad är akupunktur?

Akupunktur är en behandlingsform där man sätter små nålar på specifika punkter på kroppen.
Framförallt behandlar man med akupunktur vid smärta i muskler och leder, men det kan även
finnas andra anledningar till akupunkturbehandling såsom graviditetsillamående, migrän eller
besvär under klimakteriet. Om du letar efter akupunktur Borås, då har du kommit till rätt klinik.

Vid vilka besvär kan man få akupunkturbehandling på Akleja Kvinnoklinik?

Vi behandlar de tillstånd där det finns vetenskplig evidens och beprövad erfarenhet för en god
effekt av akupunktur tex:

• Smärttillstånd från muskler och leder
  • Huvudvärk
  • Ryggskott
  • Nackspärr
  • Bäckensmärta
  • Foglossning
  • Hyperemesis gravidarum/graviditetsillamående
  • Klimakterierelaterade besvär med vallningar och/eller svettningar

Hur fungerar akupunktur Borås?

Forskning över hur akupunktur fungerar visar att stimuleringen med nålen påverkar vårt
nervsystem att effektivare hämma smärtan. På så vis verkar akupunkturen smärtlindrande och
du upplever att ditt problemområde inte gör lika ont. Vid tex ett ryggskott kan du efter
akupunkturbehandling slappna av, få tillbaka ditt vanliga rörelsemönster och få muskelförsvaret
att släppa. Akupunkturbehandling kan även fungera på så vis att nålarna påverkar det
autonoma nervsystemet och minska besvären med tex värmevallningar och svettningar vid
övergångsåldern.

Vad är skillnaden på kinesisk akupunktur och västerländsk akupunktur?

Akupunktur har utövats i traditionell kinesisk medicin i tusentals år. Metoden används på senare
år även i västvärlden och godkändes av svenska Socialstyrelsen 1984. Det finns skillnader
mellan traditionell kinesisk akupunktur och västerländsk akupunktur ffa i vilka tillstånd som
behandlas och vilka punkter behandlaren väljer. På Akleja Kvinnoklinik används västerländsk
akupunktur.

Vem får ge akupunktur?

De som är legitimerad sjukvårdspersonal kan ge västerländsk akupunktur om de har en specifik
vidareutbildning. Exempel på yrkeskategorier som får ge akupunkturbehandling är tex läkare,
naprapater, sjuksköterskor, tandläkare, barnmorskor och fysioterapeuter. Socialstyrelsen har
regler för hur akupunktur används inom vården.
Även personer som inte är sjukvårdsutbildade kan ge behandling med akupunktur. För
behandlare utanför vården finns dock inte samma regler för hur akupunktur används.

Hur går akupunkturbehandling till?

Du får börja berätta vad du söker för och vilka besvär du har. Söker du tex för smärta så
undersöker behandlaren smärtområdet eller omkringliggande muskler och leder samt tittar på
kroppens rörelsemönster.
Beroende på vilka symtom du har kan akupunkturnålarna sättas i olika kroppsdelar, till exempel
i armarna, benen , ryggen, fötterna och händerna. Nålarna kan placeras just där du har ont,
men också på andra ställen. Om du tex söker för spänningshuvudvärk kan nålarna sättes i både
nackens- och käkarnas muskulatur. Utifrån dina besvär bestämmer behandlaren hur många
nålar som behövs. Vid varje enskilt akupunkturbesök är det vanligt med mellan 5 och 12

stycken nålar. Nålarna placeras i specifika akupunkturpunkter i muskler, senor eller bindväv
alternativt i såkallade triggerpunkter. Vi använder alltid sterila engångsnålar.
Det finns även möjlighet att få elektroakupunktur på Akleja Kvinnoklinik. Då är nålarna kopplade
till en apparat som ger stimulering i form av små vibrationer.

Hur länge sitter akupunkturnålarna i huden?

Vid västerländsk akupunktur stimulerar behandlaren nålarna med ca 5min intervall genom att
snurra på den. Stimuleringen får gärna framkalla den nedan beskrivna pirrande känslan av
“deqi”. Totalt sitter nålarna i huden ca 20-30 min.
På Akleja kvinnoklinik kombineras ofta akupunkturbehandlingen med annan behandling såsom
stretch/muskeltöj eller träningsövningar.

Hur känns det att få akupunkturbehandling?

Själva sticket med den tunna akupunkturnålen känns knapp. Då nålen når akupunkturpunkten
kan du uppleva både en pirrande känsla och värme eller kyla över området, något som i
traditionell kinesisk akupunktur beskrivs som “deqi”.

Vilka biverkningar kan man få av akupunktur och hur mår man efter behandlingen?

Många beskriver att de känner sig skönt avslappnade och harmoniska efter behandlingen. Du
kan känna dig trött efter att ha fått akupunktur. Du kan även känna dig törstig, yr och i enstaka
fall illamående.Vissa kan få små blåmärken där nålarna har suttit, vilket försvinner efter några
dagar. Några personer upplever att de får mer ont efter behandlingen, vilket går över på 1-2
dagar. Försök gärna att drick extra mycket under den dagen du fått akupunktur. Det kan även
vara bra att sitta ner en stund och ta det lugnt när du reser dig upp. Tveka inte på att höra av dig
om du undrar något efter ditt besök hos oss!

Vad är Dry Needling?

Metoden då man sätter tunna akupunkturnålar i triggerpunkter kallas för Dry Needling, vilket vår
naprapat har utbildning i. Detta utförs för att minska muskelspänning/muskeltonus och ger en
effektiv smärtlindring. Namnet kommer av att man enbart sätter en nål i triggerpunkten till